۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

سیدها که هستند وازکجایند ؟

سید واژه ای عربی است ومعنی آن درزبان پارسی آقا ودرزبان انگلیسی مستر(mr)است ،عرب ها زن را سیده می نامند .
پس از چیرگی تازیان برایران که درنیمه سده هفتم ترسایی روی داد بکاربردن واژها وسرنامهای عربی رواج یافت .مردم به هنگام بانگ زدن عربان انها را با سرنام عربی سید بانگ میزدند .
خود عربان هم یکدیگر را با سرنام سید بانگ میزدند .شگفت انگیز این بود که عربان ایرانیان را سید ننامیدند وخود ایرانیان هم همدیگر را سید نگفتند زیرا عربان خود را بالاترا از ایرانیان می دانستند وچنین کاری را روا نمی داشتند .
بعدها برخی از عربها ،زنان ایرانی را به همسری گرفتند واز انها دارای فرزند شدند .
این فرزندان چون پدرعرب داشتند می توانستند سرنام “سید”بکارببرند .فرزندان این فرزندان نیز میتوانستند همین کاررا بکنند از این رو گروهی ایرانی پیداشدند
که پدر یا نیای عرب داشتند وسید نامیده شدند. 
به یادداشته باشید این گروه فقط عرب زاده بودند نه از خاندان ویژه ای مانند
خاندان محمد یا قریش یا دیگران .
سده ها گذشت وچیرگی حکومتی عربان از میان رفت
ولی سیدها که از بازماندگان عرب زادگان بودند ماندگارشدند.
...
پادشاهی صفوی که در1501ترسایی برپاشدشاخه ای از دین اسلام را دین رسمی ایران کرد تا از این راه نشان دهد که ایرانیان با دیگر مسلمانان همسان نیستند ونمی توانند بخشی از خلیفه گری اسلامی باشند که دردست خلیفه های عثمانی بود .
ایرانیان از چیرگی تازیان ورفتارهای ددمنشانه ی آنها درمیهن ایرانی یادمانده های تاریخی تلخی داشتند .برنامه ریزان دروان صفوی همه ی کارهای بد عربان را از سه خلیفه نخستین اسلام (ابوبکر،عمر،عثمان ) وبنی امیه وبنی عباس وگماشتگان آنان دانستند وچنین وانمودند که خود محمد وعلی وزادگان آنان با ایرانیان دوست بوده اند واگر علی وزادگان او دررهبری می بودند رفتارهای بد با ایرانیان نمی شد .هرآینه این برداشت دروغ بود ولی کم کم پذیرفته شد وجا افتاد ودرپی آن ایرانیان کین خود را از عربان ویرانگر از دل بیرون کردند وآنانرا ستمزده ی دیگر عربان دیدند !!
به همان اندازه که خوبی ودوستی محمد وزادگانشان درمیان ایرانیان مسلمان تبلیغ می شد از دیگر رهبران عرب مانند سه خلیفه نخستین اسلام وبنی عباس وبنی امیه گفته می شد ویادمانده های تلخ وتاریخی ایرانیان درکارهای آنها ریشه یابی می گردید .دراین میان سیدها درخطر افتادند زیرا اینان عرب زاده بودند وایرانیان ازعربان دلهای پرخون وچشمان گریان داشتند .
یاری دولت ومجتهدان شیعه که پادشاهان صفوی از لبنان آورده بودند سیدان را از هرگزند رهایی داد.مجتهدان ودولتیان وسپس همه ی آخوندان گفتند که سیدها همه از زادگان محمد وعلی هستند ونه از دیگر عرب ها .
از آن زمان معنی وازه ی عربی سید درایران دیگر عوض شد وگفتند سید یعنی زادگان پیغمبر اسلام وامامان .این برداشت ودروغ هم مانند دیگر برداشت های دروغ دوران صفوی کم کم جا افتاد واین زادگان بیگانه تاکنون در ایران ماندگار شده اند .
سید سرنام ننگینی است که یادآور چیرگی وبرتری ونژادپرستی بیگانگان بیگانگان در ایران است .ایرانیانی که سیدند خوب است خود را مانند دیگر ایرانیان بدانند واز بکاربردن این سرنام خودداری کنند تا کم کم این بدنامی در بین ایرانیان زدوده شود .آگر سرنام سید درشناسنامه ای نوشته شده خوبست آنرا بیندازند وشناسنامه نوبگیرند .آگر چنین نکنند روزی پشیمان خواهند شد .این را از من داشته باشید .
بدنیست این را هم بدانید که برابر قانونی که درزمان رضا شاه در ایران پذیرفته شد بکاربردن سرنام هایی مانند “سید،میرزا ،خان و…”ناروا است .ان قانون هنوز باطل نشده است .

منبع : بیداری
نشریه کانون فرهنگی خرافه زدایی

۱۴ نظر:

  1. 55saal daram va az zamani ke 12ya 13saal boodam hameeshe in soal ra porseedam akhar in hameh oladeh peghambar ,magar meeshavad, madaram meegoft kofr nagoo pesaram , boro dahanat ab bekesh ,va pedaram meegoft.seyedha nateejeh tajavoz arab be zanhayeh irani meebashand .hala shoma meegooyeed ezdevaj mardeh arab va zan irani,
    vali hagheeghat haman ast ke gofteh shod Iraneeha az arab deleh khoshy nadarand va nadashtand. va in arab zadegane hagheeghy va seyedhayeh sakhtegy baad az enghelab bedanand ke
    chand gharn tool kesheed ta arabha ra az iran beeroon kardeem,
    beeroon kardane arabzadegan chandeen saal beeshtar tool nakhahad kesheed,

    az neveesandeh yek soal daram,arabha khodeshan ra az iraneeha behtar va balatar meedeedand va meebeenand.
    chetor marde arab razy be ezdevaj ba zane irani shodeh boodand???
    hagheeghat hameesheh talkh boodeh ast

    پاسخحذف
  2. من ایرانی وسید هستم نه از اجداد ایرانی ام چیزی بخاطر دارم نه از اجداد عربم و این سر نام به من به ارث رسیده است و به نظر می رسد این تحلیل هم می توانددرست باشداما در هر حال اتفاقی است که افتاده و نمی توان سیدها ومسملمانان را هم از جامعه ایرامنی حذف کرد بهترین کار همان سکولاریسیم است که همانند اعراب خوزستان که باید مانند یک اقلیت ایرانی با انها زیست با سید ها هم همین طور

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. arabeh Irany vojjod nadareh,ya irany hasty ya boro ba baghyieh arabah zendegy kon ,oonvareh ab,lotfan eslametoonam ba khodetoon bebarin

      حذف
  3. درپاسخ به دوست ناشناس
    موافقم باهات ولی سیستم ازدواج عربها رو که میدونی چندتا زن شرعی وچندین کنیز که که از راه های گوناگون وغنایم جنگی و...بدست می اورند وزنان ایرانی هم جزو این قاعده بودند واز اونجایی که ایرانی هافکرشون خوب کارمیکنه برای پاک کردن این ننگ این خرافات راسرهم کردند و...

    پاسخحذف
  4. پیش نام ســید در دوران صفوی بیشتر باین صورت بود که سلجوقان فاتح شیعه مذهب از ترکبه فرار کرده از دست عثمانی، قدرت را بدست گرفتند و خاندان شیخ صفی را که کوچک بودند به مسند نشاندند ولی قدرت در دست خود آنها باقی ماند ، وبرای اینکه صفویان دست خالی نمانند ، آنها را ســید نامیدند و به آنها که قبلا هم سنی بودند و خالی شیعه شان کرده بودند گفتند، شما از زادگان محمد وعلی و... هستید و بدین وسیله سیدی را در حقیقت در دوران صفوی ، سلجوقیان ، اختراع کردند.!

    پاسخحذف
  5. nemeedanam chera bazyha faghat baraye inke cheezy gofteh bashand hameenjoory yek booghy vel meekonand.
    Seyyed loghat aragy ast.va be maeny agha dar parsy khodeman.va ghabl az mohammad ham in loghat vojoood dashteh ast.
    va ghabl az safavi va saljooghy ham dar iran az an estefadeh meeshodeh ast.
    va baraye in ke be joloyeh bad raftary ba arabzadeganeh irany ra begeerand be anha seyyed goftand .
    lotfan mozakhraf nagooyeed

    پاسخحذف
  6. ناشناس عزیزی که به نوشته پارسی من در مورد سیدی در خاندان شیخ صفی ، انگار منظور مرا اصلا درک نکردید.
    دوست محترم ف ( توهین را کنار بگذارید و مطلب رادرک کنید) منظور از اختراع سیدی در ئدوران صفوی ، نه اینکه تازه این واژه کسف شد، بلکه اهمیت دادن به سید و او رابزرگ کردن و سر تعظیم پیش این قوم فرو ـوردن را تاکید کردم. سپاس از اینکه میخواهید بمن درس بدهید که این وازه از کجا آمده است.
    درود بر شما .

    پاسخحذف
  7. هميشه به ايران تجاوز شده است. از يونانيها و اعراب گرفته تا مغولها و روسها و عثمانيها و پرتقال و انگلستان و غيره .بغير از دوره نادرشاه ,ايران به هيچ كشوري تجاوز نكرده است و هميشه در حال تجزيه بوده. هيچ اتحادي بين مردم وجود نداشته است .متجاوزگران به هر منطقه كه ميرسيدند غارت ميكردند و بعد سراغ مكان بعدي ميرفتند.حال اجازه دهيد يك واقعيت را به شما بگويم. خوب فكر كنيد و از شعارهاي پوچ طرفداري نكنيد.
    ما ملت ايران (اكثريت) نوادگان همان متجاوزين هستيم چه سيد باشيم و يا نباشيم.

    پاسخحذف
  8. اصلا اینطور نیست تمام سیدها شجره نامه دارند

    پاسخحذف
  9. سیدهای اصلی فرزندان پادشاه ساسانی بودند که برای در امان ماندن از قتل به سرزمینهای شمالی و کوهستانهای مرکزی پناهنده شدند و خواستند از طریق انتصاب به علی با امویان و عباسیان مبارزه کنند بعدها عده ای دیگر به علت منافع مادی و معنوی خود را به نام سید خوانند و شجره نامچهای جعلی و مضحک اختراع کردند

    پاسخحذف
  10. شاید این جماعت ازپدران عرب باشند اما همانند دیگر مهاجمان به سرزمین پاکمان پس از دهها قرن ژنتیک وخونشان مانند زبانشان که در پارسی حل شده خونشان نیزدرخون ایرانیان حل شده وایرانی شده اند ونباید هنوز به دید عرب به آنان نگریست.آنها نیز از مایند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. agar nemikhand be dideh arab be anha negah kard kalameyeh seyyed ra az aval esmeshoon bardarand,ta zamany keh seyydan,ARABANd

      حذف
  11. من یک مازندرانی هستم ما ریشه مان از کهن ترین ساکنین فلات ایران است نژاد تپوری درمازندران پیش از آریاییها نیز بوده اندوتبرستان بهمین خاطر به اینجا اطلاق میشده است آریاییها هم آمدند جنگهای طولانی کردند بسیار کشتند وکشته شدندبعدهاباهم آمیخته شدندیک نسل جدید شکل گرفت که ما مازندرانیها اجدادمان همانها هستند همانهایی که هم کشتند وهمانهایی که کشته شدند.این ماجرا برای حدود بیش از 3000سال است 1000 سال پیش اعراب حمله کردند البته به ایران 1400 سال پیش چون مازندرانیها 300 سال زردشت ماندندومقاومت کردندبالاخره مازندران نیز شکست خورد .پس بادرصد خیلی کمتر ازآریاییها اعراب نیز درخون ما ترکیب شدندآنها کاری را با ما مازنیها کردند که آریاییها کردندبعد مغولان آمدنداینها هم بادرصدی کم در ما ترکیب شدند وباتناسب خیلی کمتر مردمان دیگردر طول این 800سال پس از مغول درما ترکیب شدند.ولی چون ترکیب آریاییها وجمعیتشان خیلی بیشتر بودشکل ظاهریمان ترکیبی از همه اینها ست ولی بیشتر خصوصیات آریاییها رادارد.وهمه ما حتا سیدها هم با همه این نژادها ترکیب شدندوترکیب خونشان بیشترازنژاد آریاییست.

    پاسخحذف